اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید و بدنی سالم می خواهید، لبنیات به خصوص شیر را در برنامه غذایی خوب بگنجانید. البته که باید در میزان مصرف لبنیات هم مثل هر غذای دیگری زیاده روی نکنید. همچنین در صورت حساس بودن بدن شما به لاکتوز، نباید از شیر استفاده کنید. در این هنگام تغذیه از شیرهای گیاهی مانند شیر بادام می تواند جایگزین مناسبی برای لبنیات باشد.

اما مزایای سلامتی که لبنیات برای بدن ما دارند، چه چیزهایی هستند؟

پیشگیری از پوکی استخوان

انسان برای اینکه دارای بافت استخوان بسیار مستحکمی باشد، باید از خورد لبنیات و شیر پرهیز نکند. ولی باید بیش اندازه در مصرف آن زیاد روی نکرد زیرا می تواند به جای اینکه بافت استخوانی انسان را مستحکم کند، آنها را شکننده کند. شیر و لبنیات اصلی ترین منابعی هستند که انسان باید در بین برنامه غذای خود حتما قرار دهید.

کاهش ابتلا به بیماری سرطان

خورد شیر و لبنیات باعث می شود که انسان به بیماری سرطان مبتلا نشود. اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد که زنان با مصرف شیر از دچار شدن به بیماری سرطان روده بزرگ دوری می کنند. همچنین مطالعات نشان می دهد که انسان اگر هر روز یک و نیم لیوان شیر مصرف کند، 35 درصد مبتلا شدن به سرطان را کاهش می دهد.

مرکز تحقیقاتی آمریکا اعلام کرده است که انسان با مصرف شیر می توان به شدت به کاهش بیماری سرطان کمک کند .شیر با داشتن ویتامین دی، می تواند به بدن انسان کمک حائز اهمیت کند. همچنین اگر در شهر های سکونت داراید که از تابش نور خورشید خیلی بهره مند نیستید، برای دریافت ویتامین D کافی پیشنهاد می شود 2 لیوان شیر در روز مصرف کنید.

شیر برای بدن انسان بسیار مفید است و به گفته محققان زنانی که رژیم می گیرند با مصرف روزانه شیر، به رژیم غذایی خود کمک بسیار زیادی می کنند و همچنین 30 درصد مبتلا شدن به بیماری سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند.

اکر از محصولات لبنی به صورت خام احساس رضایت نمی کنید، می توانید از غذاهای خوشمزه ای که به آن تبدیل شده اند، مانند پودینگ شیر مصرف کنید.

محصولات لبنی

تامین کلسیم بدن

از نکات مهم لبنیات این است که مهم ترین عامل تامین کلسیم بدن ، لبنیات هستند. انسان با داشتن میزان کلسیم مناسب، از بیماری های فراوانی دوری می کند. مطالعات جهانی نشان داده است که انسان با مصرف لبنیات می توان کلسیم مورد نیاز بدن را بدست بیاورد و از شکستگی استخوان خیلی سریع جلوگیری کند. همچنین افراد با خوردن یک لیوان شیر، تقریبا کل لبنیات را مصرف کرده اند. انسان باید شیر بخورد ولی به مقدارمناسب زیرا ممکن است همانطور که گفته شد، خطرات زیادی برای بدن انسان داشته باشد.

مواد غذایی مانند ماست، پنیر و بستنی، بخش عمده ای از کلسیم را در خود جای داده اند که مصرف آن ها می تواند کلسیم مورد نیاز بدن شما را تامین کند. البته برخی از سبزیجات مانند کلم بروکی و همچنین برخی از ماهی ها مانند قزل آلا، توفو، سرشار از کلسیم هستند.

البته کلسیم در زمان زندگی انسان تغییر می کند. مثال کودکان در سنین رشد باید شیر بیشتری مصرف کنند. زنان باردار و شیر ده، به کلسیم زیادی نیاز دارند به همین دلیل باید لبنیات بیشتری مصرف کنند. همچنین افراد مسن که دچار بیماری های مزمن شده اند، به شدت از کاهش کلسیم رنج می برند. پس بهتر است در وعده های غذای خود از شیر، ماست،پنیر، ماهی و... بهره ببرند.

جلوگیری از بیماری های قلبی

خیلی از افزادی که رژیم غذایی می گیرند ممکن است به دلیل درست مصرف نکردن کلسیم، دچار بیماری های قلبی و عرقی شوند. این افراد باید در کنار رژیم خود از خورد شیر به هیچ عنوان غافل نشوند. بزرگ ترین عامل اینکه رژیم غذایی مناسب باعث دوری از بیماری های قلبی می شود، مصرف شیر و لبنیات است. اگر قصد دارید یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید، از خوردن شیر بدون چربی غافل نشوید.

شیر منبع کلسیم و ویتامین دی

دوری از بیماری دیابت نوع دو

درست است که چربی می تواند باعث شود که انسان دچار چاقی شود ولی اگر چربی به مقدار مناسب مصرف شود، می تواند خواص بسیار زیادی داشته باشد. برخلاف خیلی از افکار اگر شیر با مقدار چربی بسیار کمی مصرف شود، باعث می شود که انسان به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا نشود.

این پنج مورد از نکاتی بود که خوردن شیر و لبنیات برای بدن انسان را مفید اعلام می کرد. ولی بازهم باید گفت که مصرف بیش اندازه لبنیات و شیر می تواند خطرات بسیار زیادی بدن داشته باشد. مثال اگر شما در روز بیش از 2 لیوان شیر مصرف کنید، بیشتر دچار پوکی استخوان می شوید.